west2est.reismee.nl

Voorbereiding Deel 1

Afgelopen maandag heb ik wederom kennis gemaakt met de Russische bureaucratie. Het lijkt in de afgelopen 12 jaar weinig veranderd. Ik ben ook in 2005 een keer in Rusland geweest en van die tijd ken ik de stempels en formulierenstroom nog maar al te goed en de digitalisering lijkt hier niet echt aangeslagen.

Ik ben namelijk naar een visumburo gegaan om een visum voor Rusland te regelen. Het lijkt me prettiger om door Kalingrad te kunnen fietsen dan om er omheen te moeten en 3 dagen extra onderweg te zijn. En aangezien dit Russisch grondgebied is, heb je dan een visum nodig. Het is vooraf onduidelijk wat je nu nodig hebt voor een visum en dat is online ook niet zo goed te vinden. Daar kom je dus pas gedurende de aanvraag achter. Allereerst heb je een uitnodiging nodig. Gelukkig doet het visumburo dat voor je. Daarna bleek ik ook nog een verklaring nodig te hebben van de zorgverzekering, dat ik ook in Rusland gedekt was. Daarom maar eerst het eerste gedeelte van de aanvraag in orde gemaakt en afgerekend. Daarna naar huis om de verklaring zorgverzekering te regelen. Die was gelukkig binnen een uur binnen. Daarnaast moest ik weer een visum aanvraagformulier invullen op een vage site, die weer downloaden en uitprinten en voorzien van een pasfoto. Hier stonden weer vragen op die ik niet echt kon invullen, maar een telefoontje naar het visumburo bood ook niet echt veel duidelijkheid. Dan maar wat ingevuld.

Diezelfde middag ben ik met de verklaring en het formulier weer terug naar het visumburo gegaan. Die snapte er eerst niets van dat de eerste aanvraag van diezelfde ochtend was. Deze Russische dames konden het blijkbaar niet geloven dat ik die verklaring zo snel had. Maar goed....Verder met de aanvraag. Het formulier had ik niet helemaal goed ingevuld, maar dat werd snel gecorrigeerd door mijn wachtwoord te geven. Ik was wel zo slim geweest een totaal nieuw wachtwoord hiervoor aan te maken en geen variatie op een bestaand wachtwoord....Je weet natuurlijk nooit met die Russische hackers :-).

Formulier werd voorzien van de nodige stempels en handtekeningen en paspoort werd ingenomen en die mag ik de 31e ophalen. Dat is hun laatste werkdag voor mijn geplande vertrek dus dat komt mooi uit.

Op dinsdag ben ik naar Nijmegen naar Stip bikes om de gekozen fiets op te halen. De fietsenmaker zit in het oude Honigcomplex aan de Waalkade en is een broeinest van hip ondernemersschap. Een beetje de Haagse Binckhorst zeg maar. Inclusief alternatieve bierbrouwer natuurlijk. Maar ik kwam niet voor het bier maar voor de fiets. Het is een onbekend Duits merk (Sinus), maar een echte tourfiets met goede hydraulische remmen en een afgesloten naafversnelling met 11 versnellingen. Dat moet voor de route voldoende zijn. De versnelling is nagenoeg onderhoudsvrij en zeer betrouwbaar dus ga ik er vanuit dat deze het goed gaat doen. Na wat speuren op internet had ik deze gevonden en die was ook twee weken eerder bij de bezichtiging en korte proefrit goed bevallen.

Na een praatje met de fietsenmaker nog even een kwartiertje door Nijmegen gefietst om hem uitgebreid te testen. Daarna afgerekend en de fiets in de auto proberen te passen. Gelukkig ging hij er zonder problemen in en hoefde ik ook niets te demonteren of te verlagen. De volgende dag maar een echte test gedaan. Naar Hoofddorp en terug. 95 km totaal en het ging heel soepel. De gemiddelde snelheid die ik rij is wel lager dan ik gewend ben van racefiets of mountainbike met smalle banden, maar alles gaat soepel en is de fiets helemaal stil.

Ook deze week nog een fietsnavigatie gekocht, geïnstalleerd en gekoppeld aan sensoren en aan online diensten als Strava (voor de routehistorie) en Komoot (voor de routeplanning). Daarna ook nog wat finetuning gedaan aan de GPS routes. Ik heb een fietstas gekocht en Duitse boekjes van een groot gedeelte van mijn route besteld bij de fietsvakantiewinkel. Hopelijk staan daar nog wat overnachtingsadressen in en tips voor leuke bezienswaardigheden onderweg.

En niet te vergeten heb ik ook de terugvlucht geboekt en samen met Marion een leuk appartement in Gdansk uitgezocht.


Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!