west2est.reismee.nl

Dag 22 Gdansk

Jarig!

Vandaag rustdag dus ik kon uitslapen, maar mijn systeem was daar niet op berekend. Dus ik werd vroeg wakker. Gelukkig kun je van lekker in bed kunnen blijven liggen ook genieten als je wakker bent.

Ik lag wat te lezen toen er rond 10 uur werd aangeklopt. Eenmaal fatsoenlijk aangekleed deed ik de deur open en daar stond een fruitmand te pronken. Niet alleen met fruit maar ook met bier en een kaart. De kaart was van mijn ouders en via de post gereisd en het fruit en het bier van de verhuurder van het appartement. Dat was nog eens een leuke verrassing. Ook ontving ik het kado van Marion: een kaart ter waarde van een Belgisch bierweekend naar keuze. Ik voelde mij meteen jarig.

Na een rustige ochtend hebben we de stad Gdansk verder verkend.

Ook zijn we op zoek gegaan naar een nieuwe fietsband, omdat mijn achterband er vervaarlijk glad uit begint te zien. Daar wilde ik toch niet mijn reis straks op laten stoppen. In een winkelcentrum was een Intersport en ze verkochten daar ook fietsen. Bij navraag bij de onderhoudsbalie ook fietsbanden, maar die was zo dun, dat ik er weinig vertrouwen in had, dat deze mij veel zou helpen. Eerst maar eens verder kijken. We gingen eerst maar eens lunchen, bij een Amerikaans themarestaurant tegenover de Intersport.

Hier een prima burger gegeten, waar Marion zelfs nog een ei op haar burger wist te regelen, ondanks dat de bediening had aangegeven dat dit niet kon. Ze hadden helemaal geen gerechten met eieren. In deze contreien waren de sympathieke Polen dus duidelijk wél aanwezig.

Ondertussen ging ik op mijn telefoon zoeken naar fietsenwinkels. Maar die lagen zonder uitzondering buiten het centrum. Binnen het centrum waren er alleen fietsverhuurders.

Inmiddels had de beheerder van het appartement nog een kaart voor mij ontvangen en Marion een app gestuurd. Deze konden we op komen halen en toen we in de buurt waren hebben we dat ook gedaan. Het bleek een kaart van mijn tante Mariette te zijn met felicitaties en aanmoedigingen te zijn. Wat super attent.

De beheerder was onder de indruk van mijn reis en feliciteerde mij met mijn verjaardag. Ik bedankte hem hartelijk voor de fruitmand van die ochtend en het postagentschap wat hij inmiddels voor mij vervulde.

Ik gaf aan nog op zoek te zijn naar een reserve fietsband en dat op google maps waren de fietsenwinkels allemaal minimaal 5 kilometer weg, maar volgens hem was er om de hoek nog een fietsenmaker, maar die zou vanaf morgen wel 3 dagen dicht gaan. En inderdaad, nog geen 200 meter verder was een fietsenwinkel, maar helaas zag hij er dicht uit. Alle rolluiken waren naar beneden. Inmiddels thuis in de Poolse gang van zaken besloot ik toch even aan de deur te rammelen en die ging gewoon open. Met wat gebaren een goede fietsband met anti lekstrip weten te bemachtigen. Ook heb ik wat ringen, om mijn bagagedrager weer vast te kunnen zetten, meegekregen en bedankte ik hem dat hij de redding was om mijn reis te kunnen volbrengen.

Dit succes mocht gevierde worden. We besloten in een bier & bagelbar genaamd café Amsterdam wat te drinken. Je voelt je echt een Hollandse toerist als je in het buitenland een café binnenloopt met een Nederlands thema, maar eenmaal binnen bleek die vrees totaal ongegrond. We hebben hier prima van heerlijk Pools craftbier kunnen genieten.

Daarna zijn we naar het appartement terug gegaan om uit te rusten en zodat ik de was kon doen.

's Avonds hebben we twee brouwerscafés bezocht en hebben we voortreffelijk gegeten. Dat we in eerste instantie ons hoofdgerecht kregen voor we ons voorgerecht hadden mogen ontvangen werd snel hersteld en door het lekkere eten direct door ons vergeven.

Dat was een bijzondere en heerlijke verjaardag (en rustdag).

Reacties

Reacties

Maria

Leuk verhaal weer!! Fijne dag samen ook vandaag met een mooie en succesvolle (bier)route door Gdansk!

Pj

De fietstocht lijkt inderdaad op een bierdrinktocht. Volgens mij heb je de goede balans te pakken. ?
Fijn dat je je fiets hebt weten op te lappen. Jij weet beter dan wij wat voor wegen of paden je nog tegen komt.

Marco Reder

En de baard is weer terug ????

Willem

Proost ????????

Diana

Ik loop even wat dagen achter op je blog omdat ik op vakantie ben in Friesland(jaja ik zit óók in het buitenland! Haha).
Maar zo te lezen heb je een heerlijke verjaardag gehad samen met Marion!
;-)

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!