west2est.reismee.nl

Dag 28 Palanga - Liepaja

Lets get started.

Vanmorgen was ik vroeg wakker. Aangezien ik een appartement had heb ik zelf mijn ontbijt klaargemaakt (yoghurt met muesli en daarnaast oploskoffie met heet water) en was ik er al vroeg klaar voor. De kleding was allemaal droog en rook naar de frisse was van een omaatje. Ik had de wasverzachter in een fles van 4 liter natuurlijk niet moeten vertrouwen, maar er was in ieder geval niets wat meer muf rook. Het weer was fris maar af en toe brak het zonnetje door, wat dus prima te doen zou zijn. De voorspellingen voor de komende week zijn dat het exact met beginnen van de maand mei het 5 graden warmer gaat worden. Dat zou helemaal fantastisch zijn.

Na anderhalve kilometer kwam ik al bij de eerste attractie. Een heuvel die net een paar meter hoger was dan de rest, maar er was een hele mythe bij verzonnen over een grafheuvel. Het watertje dat er naast zou stromen zouden de tranen van de vrouw zijn. De tranen waren al lang opgedroogd dus geen water te zien, maar vanaf de heuvel was een mooie doorkijk de bossen in. Niet een geheel onlogische plek en tijd voor de senior die aan kwam fietsen en hier Zen/Yoga oefeningen kwam doen. Zo af en toe stil staan moest ik misschien ook maar doen. Niet veel later ben ik bij een mooie verweerde schuur gaat staan om het licht op de schuur de kleuren te zien veranderen en de vogeltjes hier rond te zien fladderen. Na een paar minuten had ik er voor vandaag ook wel genoeg van. In het laatste dorp voor de grens bleek de enorme kerk ook op zondagmorgen uitgestorven. De enige plek waar mensen te zien waren, was bij de supermarkt. Ik had ook nergens bij de openingstijden gelezen over dagen dat ze gesloten zouden zijn en hier bleek dus dat ook op zondag gewoon om half 10 de supermarkt dus open te zijn. Dit was de enige plek voor koffie in het dorp dus tesamen met een zoet broodje heb ik hier kort gepauzeerd. De route ging daarna over een smalle hangbrug (verboden voor honden!) en langs een replica van een oud astronomie bouwwerk uit de oudheid.

Daarna kwam na nog een stukje zandweg (de enige op de hele route in Litouwen) de provinciale weg Letland in. De grens was een lang verhaal huisje en wat borden om aan te geven dat dit de grens was. En een nieuw land deed zich aan.

Het eerste wat opviel was de lage kwaliteit van het asfalt, maar dat veranderde na een kilometer of zeven in één met aangelegde weg, maar zonder fietspad. De weg was lang en recht en door de bossen links en rechts vrij eentonig. Alle afslagen naar dorpen waren niet meer dan zandwegen dus ik ging al twijfelen over het ontwikkelingsniveau van Letland. Er werd flink doorgereden en het was met name even heftig als er werd ingehaald. Dan kwam namelijk een auto met 100+ uit tegengestelde richting (snelheidsverschil dus ongeveer 130km/u) langsgereden. Alsof je dus op de rand van een baan op de snelweg staat...

Door gebrekkige (lees niet functionerende) WiFi gisteravond had ik er door mijn update van gisteravond en wat voorbereidend werk over de route van vandaag mijn hele Europese bundel in 36 uur er doorheen gejaagd. Na bijna een half uur in Letland was er een afslag naar een dorp met een toeristeninformatiepunt. Deze was gesloten, maar de supermarkt was uiteraard wel open (ook in Letland dus). De vrouw sprak wel geen Engels, maar met enige moeite heb ik toch een keuze voor een lokale prepaid sim kunnen maken die direct werkte. Hier waren geen lastige dingen met registeren. Simkaart er in en het werkt. Ik zou de eerste dag wel doorkomen en daarna op zoek gaan naar een opwaardeerpunt en een extra databundel toevoegen. Voor nu werkte alles weer.

De afslagen naar toeristische attracties bleken of te ver (een natuurpark met wilde paarden) of bleken vooral oninteresssant te zijn (stenen uit de oudheid). De weg bleef gewoon een drukke, het landschap veranderde langzaam en werd meer agrarisch, maar was nog steeds niet bijster interessant, op een berg hooi na.

Op een gegeven moment kwam ik een mountainbiker in strak wielrenoutfit tegen en ik besloot hem in te halen. Met een straf tempo en snelle omwenteling van de benen (ik miste de hoogste twee versnellingen, maar dit was ook even goede training) probeerde ik boven de 25km/u te blijven rijden. De mountainbiker maakte dankbaar gebruik en bleef achter mij uit de wind rijden. Na een kilometer of 4 zo vol op kop te hebben gereden zonder te worden overgenomen was de koek even op bij mij. Bij een bushalte liet ik de benen stil en ging ik even kijken hoe ver het nog was naar het hotel. De fietser bedankte mij en gaf mij twee snoepjes met de woorden "thank you - here sugar". Die kon ik inderdaad goed gebruiken. Na nog eens 4 kilometer kwam ik in de Liepaja. Het was een vreemde combinatie van oud, heel oud en nieuw. Oude trams, oude flatgebouwen uit de Sovjet tijd en sommige hele oude houten huizen, vaak helemaal verweerd. Af en toe werden deze onderbroken door een gloednieuw en modern ogend gebouw. Het vierkante stratenraster van het centrum deed eerder Amerikaans dan Europees aan. Na eerst even langs het toeristeninformatiepunt te zijn gegaan, waar ze vol trots een folder in het Nederlands mee gaven, ging ik inchecken in het hotel. Dat moest snel gebeuren want het gevangenis museum op de voormalige Russische marinebasis Karosta ging bijna dicht. Helaas was ik uiteindelijk net te laat voor de laatste rondleiding en deed de kassadame de rondleiding dus ik kom er niet meer in. Het museum ging ook bijna dicht dus ik besloot weer terug te fietsen.

Op de hotelkamer ben ik even gaan liggen en direct in slaap gevallen. Nadat ik een half uur later verdwaasd wakker werd heb ik het hotel voor de volgende avond in Ventspils (een plaatsnaam met Pils in de naam moest wel goed zijn) geboekt.

Daarna een wandeling door de stad gemaakt onderbroken door 2 korte bierstops. Erg leuk zijn de "fietsnietjes" die hier in de vorm van ouderwetse fietsen zijn. Die zijn overal te vinden, zelfs op het strand. Inmiddels is het alweer bedtijd hier. Tot morgen.

P.S. smileys/emoticons werken niet op deze site dus bij voorkeur de emotie of wens even uitschrijven. Het worden anders (letterlijk en figuurlijk) vraagtekens voor mij.


Reacties

Reacties

Pj

We weten zo ongeveer waar je bent. Als je de plaatsnamen ziet langskomen zou je denken dat je in Indonesië bent.
Wat zijn overigens " fietsnietjes". Fiets netjes ? -))
Goede rit morgen. Je gaat weer kilomètres maken, begreep ik.

Mariette

Voor het slapen gaan kijk ik altijd of je alweer geschreven hebt. En ja hoor, ook vandaag weer!!
Iedere keer weer leuk om je reisverslag te lezen. Knap welke afstand je al hebt afgelegd!!!!
Succes en geniet .

Marco Reder

Lachende smiley en duimpje omhoog.

Tien

Hetzelfde als de vorige spreker (gevolgd door een knipoog). Erg leuk (nog steeds) om zo met jou mee te reizen. 's Avonds de keuze tussen jouw dagrapport of een column van Wilfried de Jong. Het is allebei fietsen en Wilfried kan wel wachten (smiley)

PJ

En ik heb vandaag een nieuw woord in maar liefst twee talen geleerd dankzij Sjoerd: fietsnieten. Metalen dingen waar je je fiets tegenaan zet. -)). In het Frans: ratelier vélo.

René Hoffman

lachende smiley met tranen in zijn ogen om de opmerking omdat je een Nederlands boekje mee kreeg.
een vuist als in een boks en een hand met de duim omhoog. Even gepikt van vriend en collega Marco, lachende smiley met tranen in zijn ogen

Rene Hoffman

lachende smiley met tranen in zijn ogen om de opmerking omdat je een Nederlands boekje mee kreeg.
een vuist als in een boks en een hand met de duim omhoog. Even gepikt van vriend en collega Marco, lachende smiley met tranen in zijn ogen

Huub en Maria.

Goed bezig,leuk dat je zo van het landschap de vogels en verandering van kleur kan genieten,ondanks dat er
veel kilometers getrapt moeten worden .Top

Ingrid

Hi,
Fiets je niet te hard? Je zwager komt donderdag naar riga hoor!!

Ingrid

Hi,
Fiets je niet te hard? Je zwager komt donderdag naar riga hoor!! Zou leuk zijn als jullie elkaar zien!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!