west2est.reismee.nl

Dag 32 Riga

Vrijheidsdag in Riga.

Vandaag werd ik gewoon vroeg wakker en ben op tijd opgestaan. Samen met Ralph en Karl (een Zweed uit Oslo) ontbeten. Karl bleek de man van ideeën. Binnen een half uur had hij al drie apps bedacht om fietsers bezorgdiensten aan elkaar te koppelen.
Ralph was er stil van. Maar dat kan ook zijn omdat zijn Engelse woordenschat nog iets beperkt is.

Na het ontbijt hebben Ralph en ik afscheid genomen. Ik ben met zijn ticket met de hop on hop off bustour geweest. Om de afzetterij wat te verdoezelen is een kaartje twee dagen geldig, maar omdat de bus maar eens per 2 uur rijdt hopt niemand er off. Ook hebben ze 4 lijnen (wat er eigenlijk maar twee zijn) en bleken ze die op dit moment ook nog gecombineerd te hebben. Dus niemand die een tweede rit maakte, laat staan een tweede dag het kaartje gebruikte. Maar het was desondanks toch wel grappig om in een uurtje door de stad gereden te zijn en een paar feiten over de stad te hebben geleerd.


Daarna heb ik bij het VVV gevraagd naar een rondleiding maar die startte pas om 1 uur. Ik had gehoord dat er een gratis tour was en toen ik door een boekje bladerde die ik in de bus had gekregen met de WiFi code zag ik dat die enkele minuten later zou beginnen. Snel naar het startpunt waar inmiddels een groep van 30 mensen zich had verzameld. De gids was een hele enthousiaste jongen die ondanks de grote groep het verhaal interactief probeerde te houden. In een bijna 2,5 uur durende rondleiding heb ik heel veel geleerd over Riga, doorspekt met vele anekdotes.

Na afloop ben ik naar een craftbeer bierbrouwerij gelopen, maar die was helaas nog niet open. Er boven zat een hip café waar ik de tijd heb doorgebracht met een lunch in het zonnetje. Zodra ze openden heb ik beneden een tweetal proefglazen gedronken van hun bijzondere bieren (waaronder één met heide en tijm).

Daarna ben ik snel naar het hotel gewandeld en afgesproken met mijn zwager. In het parkje lag hij en zijn vrienden lekker van het zonnetje te genieten.

In het oude centrum zijn we op een terrasje gaan zitten om even bij te praten en de verjaardagskaarten van mijn nichtjes Yolenthe en Elize in ontvangst te nemen.

We hebben daarna een rondwandeling door de stad gemaakt tot we bij het water een vrijheidsfestival ontdekten. Daar hebben we heerlijk in het zonnetje genoten en ons verbaasd over de verschillen met een Nederlands festival. Zo hebben ze maar 2 Biertaps met lange rijen waar iedereen (behalve ongeduldige Russen) netjes 20 minuten wacht op een biertje. Ook was er geen politie of beveiliging te zien.

Na het diner in het centrum zijn we nog even gaan kijken bij een bar. Dit leek bij de ingang een vage disco in een kelder maar bleek een grote en drukke ondergrondse kroeg met live muziek te zijn. Het werd steeds drukker en bij navraag bleek een hele bekende Letse jaren 80 folk/pop/rock groep op te gaan treden. Met een langharige hippy Austin Powers op het keyboard een oudere man in doktersjas en met een witte baard en zonnebril (een soort professor Barabas) en nog 5 anderen stond het podium aardig vol en ging het publiek steeds meer uit hun dak.

Na een half uurtje was voor ons de koek op. Michael en zijn vrienden waren vanmorgen al vroeg opgestaan en ikzelf moest de volgende dag nog fietsen dus we zijn netjes op tijd naar onze hotels gegaan.



Reacties

Reacties

Mariette

Hoi Sjoerd,
Wat gezellig even Michael te treffen, weer gewoon nederlands te spreken!!!
Weer een leuk verhaal. Ik geniet er iedere keer weer van.je fietstocht schiet al op.
Ga lekker verder genieten, groetjes

Dians

Wat een gezelligheid!

Martijn

Hey Sjoerd, jammer dat ik te laat door had dat je een dag in Riga bleef, het cellencomplex van de KGB is een indrukwekkend museum. Verder over de politie en beveiliging, daar stond ik hier in Estland ook van te kijken. Vergeleken met Nederland is dat weinig tot niets. Moet ook zeggen dat de mensen makkelijker in een rij staan te wachten op hun beurt. Nou.. nog even doorfietsen en dan doen we een koud Craftbiertje in Tallinn! ????

Pj

Na alle verhalen met avonturen hadden we vandaag te doen met een verslag uit Luilekkerland ????. Nog een paar dagen, dus volop genieten van de pedalen !

Piet van Steijn

Jammer...... dat jullie niet meer tijd hadden om uit te gaan......!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!