west2est.reismee.nl

Dag 01 Den Haag - Anna Paulowna

Dag 1 begon met de wekker om kwart over 7. Daarna de laatste voorbereidingen, ontbijt en opfrissen en aankleden. De laatste stress momenten zorgden voor wat vertraging, maar rond 10 over 8 zat ik uiteindelijk op de fiets.

Tussen de mensen die gewoon naar hun werk gingen fietste ik naar de Scheveninger haven. Vanaf daar langs de uitgestorven boulevard en door de duinen naar Katwijk. Ik had om 9 uur met mijn vader afgesproken dus ik moest me ook nog een beetje haasten. Toen ik daar aankwam bleek hij helaas pech te hebben gehad met de drager waardoor zijn fiets niet rijdbaar meer was. De lokale fietsenmaker had geen tijd om hem snel op weg te helpen, maar gelukkig wel een leenfiets voor hem. Met deze stadsfiets heeft hij toch nog naar Noordwijk mee kunnen fietsen. Ondanks de korte tijd was het toch heel fijn en gezellig.

Vanaf daar doorgefietst naar Langevelder slag, Zandvoort en Bloemendaal. Daar herkende ik de "uitrit" van het Kopje dus heb ik die maar vanaf de andere kant beklommen. Dan merk je ineens dat je heel wat gewicht aan bagage meedraagt. Op een naaimachineverzetje en flink bezweet kwam ik uiteindelijk toch boven. Verderop was een brasserie die open was, maar ik besloot nog even door te fietsen. Helaas kwam er daarna voorlopig niets meer.

Bij Velsen Zuid heb ik, tezamen met een grote groep schooljongeren, het pontje genomen. Na eerst een klein kwartier gewacht te hebben en daarna de oversteek te hebben gemaakt merkte ik dat ik flink was afgekoeld. Het eerste half uur was behoorlijk fris. Daarna door de mooie en rustige duinen ten noorden van Wijk aan Zee getourd. Helaas was hier helemaal geen plekje om even te zitten en wat te drinken. Bij Egmond ben ik toen maar even afgebogen naar Egmond aan Zee en daar, op wat achteraf een winnaar van het beste terras van Nederland genoten van een uitsmijter en een Thaise kippensoep. Toen het zonnetje er ook nog doorkwam was het lastig om weer op de fiets te stappen, maar de fietsplicht riep weer.

Weer op weg vanaf de Zee zag ik dat ik illegaal bezig was geweest. Je moet blijkbaar een kaartje kopen om door de duinen rondom Egmond te fietsen. Ik had eerder wel een groene soort telefooncel gezien, maar ik ging er vanuit dat dat voor toeristische informatie was. Bij de volgende heb ik maar braaf een kaartje gekocht voor deze tolduinen.

Daarna kwam ik in de duinen bij Schoorl die ik nog wel kende van mijn mountainbiketripjes daar. De verstuivingsduin lag ook mooi te glinsteren in de zon. Bijzonder was het om te zien dat boven Camperduin er geen duinen meer waren, maar alleen nog maar een dijk, met een brak meer daarachter. In mijn beleving liggen overal langs de Nederlandse kust duinen, dus was dit ook interessant om te zien. Ondertussen wisselden de saaie dorpen elkaar af, ondertussen ook onderbroken door een mooie dorp, zoals Callantsoog met de bijzondere kerk die je al van verre kunt spotten.

Aangezien het nog vroeg was en ik in goede doen had ik in mijn wijsheid maar besloten de Noordzeeroute helemaal af te fietsen en dus door te gaan naar Den Helder, alvorens weer af te zakken naar mijn overnachtingsadres. Het stuk door de duinen (hier waren ze weer) was erg mooi, maar de benen begonnen wel al een beetje te sputteren. Leuk om de oude (en nieuwe) marinebasis en de Noord Hollandse Lands End te zien. Bijna Den Helder weer uit spotte ik een Bierbrouwer bij Fort Westoever, maar helaas waren zij op maandag dicht. Het lichaam werd steeds strammer en ik kreeg ook langzamerhand wat last van mijn nek, maar Anna Paulowna was niet ver meer. De omgeving was echter niet zo interessant. Vooral saaie polderwegen langs kaarsrechte kanalen.

Uiteindelijk bleek het uitstapje naar Den Helder nog flink wat extra kilometers te hebben gekost. De dagteller bleek uiteindelijk staan op 156 km. Ik ben niet van plan nog een dergelijke afstand te fietsen op 1 dag.

Aangekomen bij mijn overnachtingsadres kreeg ik een hartelijk ontvangst van gastdame en heer Lia en Nik, van bed&breakfast De Goudvissenkom en meteen een biertje aangeboden. Eenmaal aan tafel verhalen uitgewisseld en bleken Nik en (met name Lia) fervent fietsers die op al heel wat plekken in de wereld gefietst hadden.

Daarna heerlijk gedoucht en gegeten bij de lokale frietchinees. Nu maar op tijd naar bed want morgen wacht de Afsluitdijk en een rit van 134 km, Dat was eigenlijk de allerlangste rit van de tour, maar dat had ik vandaag dus al meteen overtroffen.


Reacties

Reacties

Aad en pauline

Goed gedaan ,hoor! Voor morgen wensen we weinig spierpijn.

Remko

Goed bezig Sjoerd. 7,5 uur op de fiets! Bikkel :)
En door mijn 'achtertuin' gereden, mooiste stukje NL :)
Succes morgen met je volgende etappe.

Nicole J.

Super????. Das war ja schon eine ganz schöne Tour. Pass gut auf dich auf. Allzeit gute Fahrt ????

Mariette

Goed hoor, bijna een werkdag!!
Morgen komt de wind uit het westen dus de afsluitdijk moet te doen zijn. Succes.

Tien

De kop is eraf! Succes morgen met de Afsluitdijk (y)

Joost

Leuk man. Ik ga je volgen !

Hans Bins

Top gozer, petje af. Succes morgen!

Richard

Wauw, veel succes!

Jeanke

Mooie start! En goede warming-up voor het vervolg, al schijn je km's op te moeten bouwen. Hoop op meewind op de dijk!

Peter Jan

Leuk om je eerste stop al een Russisch tintje te geven -).

Rob Blauw

ik doe het je aar 1 dag na...succes

Lia Vis

Oh... Sjoerd, je hadden even achter die dijk moeten kijken! Dat inde Hondsbossen Zeewering . Die dijk verzakte steeds en nu hebben ze aan de zeekat nieuwe duinen gemaakt , dat heeft zo'n beetje twee jaar geduurd, te zien op you tube en nu kun je ook daar ! door de duinen fietsen!

Sjoerd

Lia, gelukkig is dat niet zo ver van huis. Ik zal er nog een keertje gaan kijken als ik in de buurt ben

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!